Vanliga frågor

Här hittar du svaren på några av de vanligaste frågorna

Bli patient

Ladda ner appen Migränhjälpen, klicka på "Bli patient" och svara på några frågor. Dagen efter får du ett sms om tid för uppstartsbesök hos huvudvärksspecialiserad sjuksköterska.

Nej, vi kan bara ta emot patienter som är 18 år eller äldre. För personer under 18 år hänvisar vi till din vårdcentral för ställningstagande till eventuell remiss till barnneurolog. 

Ja, alla som är över 18 år och har BankID kan söka vård hos oss, var du än bor i Sverige.

Tekniskt så behöver du tillgång till ditt BankID och en fungerade internetuppkoppling. Medicinskt så ska din huvudvärk ha debuterat för mer än 3 månader sedan och du ska ha haft fler än 5 attacker/huvudvärksepisoder.

Alla besök med läkare och sjuksköterska sker via tidsbokade videosamtal. Vi har även en fysisk klinik - Neurokliniken Migränhjälpen i Solna, Stockholm. Här ger vi tex behandling med botulinumtoxin till de som får det ordinerat av sin neurolog.

Nej, du kommer fortsatt vara listad på din vårdcentral. Vi kan hjälpa dig med din huvudvärk, men all annan primärvård får du från din vårdcentral som vanligt.

Om du redan har en neurologkontakt kan du byta till oss om du av någon anledning inte är nöjd med den vård du får idag, men det är viktigt att du inte har två behandlande neurologer. Du kan även vända dig till oss för en second opinion. 

Ja, på migranhjalpen.se/for-vardgivare finns det en elektronisk remiss för läkare att fylla i.

Bor du i Region Stockholm, Dalarna eller Gotland kan din läkare skicka remiss direkt via journalsystemet TakeCare.

Kostnad och betalning

Avgiften beror på var i din vårdresa du befinner dig. Generellt så börjar man hos oss inom primärvården för att där utreda om och när man ska flyttas över till specialistvården. Alla besök är frikortsgrundande och registreras elektroniskt i högkostnadskortet.

Primärvård*:
Sjuksköterskebesök: 100kr
Läkarbesök: 200kr
Besöket är kostnadsfritt för personer med frikort och för de som inte har fyllt 20 år.

Specialistvård**:
Alla besök: 275kr
Besöket är kostnadsfritt för personer med frikort.

Anledningen till att du betalar olika är att vi följer regionens krav på patientavgifter.
*Besök i primärvården sker via region Halland
 **Besök i specialistvården sker via Region Stockholm

Du kan läsa mer om patientavgifter i respektive region på 1177.se

När du bokas in för ditt första besök hos oss får du ett mejl med information. Alla som själva söker sig till oss börjar inom primärvården. Om och när du överflyttas till specialistvården kommer läkaren att informera dig om det och du får ytterligare information via mejl.

Alla besök faktureras i efterhand, utan någon faktureringsavgift, med betalningsvillkor på 7 dagar. Fakturan skickas till dig antingen via e-post eller per brev.

Vi har varit tvungna att bort möjligheten att betala i appen till förmån för att vi ska kunna läsa av frikort. Du får i stället en faktura via mejl eller post efter genomfört besök.

Om du får en notis i appen om att du måste betala, trots att det inte är möjligt, ska du ignorera notisen.

Om du har ett elektroniskt frikort kopplat till E-frikortstjänsten skickas ingen faktura ut. Observera att detta inte gäller för regioner med egna frikortssystem, såsom Region Kalmar län och Region Värmland, vilka vi inte har tillgång till.

Om du har ett manuellt frikort behöver du kontakta oss och uppge dina frikortsuppgifter. Om du inte har dessa uppgifter kan du vända dig till en vårdgivare i din region, till exempel din vårdcentral, för att få hjälp att hämta dem.

För att ta reda på hur mycket du har kvar att betala innan du får ett frikort kan du, i de flesta regioner, logga in på 1177.se. Där kan du även se ditt frikortsnummer och giltighetstid.

Logga in på 1177, välj "Start" och därefter "Övriga tjänster" och "Högkostnadsskydd för öppenvård" för mer information. Om din region inte är ansluten till 1177 e-frikortstjänst, vänligen kontakta din vårdcentral för information om ditt högkostnadsskydd och frikort.

Ja, alla betalningar registreras automatiskt på ditt e-frikort (gäller dock inte Region Kalmar län och Region Värmland). Om du bor i en region med manuella frikort kan du kontakta vår support för att få dina kvitton, så att dessa kostnader kan stämplas in på ditt högkostnadskort.

Om du inte avbokar senast 24 timmar innan besöket eller om du uteblir debiteras du en förseningsavgift enligt regionens regler.

Det beror troligtvis på att vi bara kan läsa frikorten vars regioner är anslutna till e-frikortstjänsten. Kontakta oss på ekonomi@migranhjalpen.se, ha ditt frikortsnummer och giltighetstid redo, så hjälper vi dig.

Observera att frikortet inte gäller vid uteblivet besök eller sen avbokning av ditt besök (mindre än 24 timmar innan besöket).

Användning

Ursäkta röran, vi är under utveckling!
Just nu så ligger migrändagboken och videobesöken i två olika appar, vi beklagar detta och jobbar på en sammanslagning där vi har allt i ett, håll ut!

Dagboken
I vår app Migränhjälpen finns din huvudvärksdagbok och formulär som du ska besvara inför dina läkarbesök. Just din dagbok aktiveras några dagar efter din första kontakt med oss. Glöm inte bort att den ska fyllas i varje dag, även när du inte har huvudvärk.
Ladda ned Migränhjälpen från App Store eller Google Play

Videomötet
I appen Vårdrummet Video har du dina videobesök. Ladda ner appen i god tid innan ditt första besök. Du får även en länk till ditt besök två dagar innan utsatt tid via SMS. Se till att logga in ett par minuter innan besöket ska starta, det är viktigt att du loggar in i tid för att få ut maximalt av ditt besök. Tiden för start och avslut för mötet gäller alltid, eftersom våra läkare och sjuksköterskor har flera patienter inbokade.
Ladda ned Vårdrummet Video från App Store eller Google Play

Mina bokningar
Zymego.se kan du se alla dina bokningar. Det är även här som du ombokar dina besök. Vi avråder dig från att avboka något av dina besök då din vårdplan dvs din uppsatta behandling då blir i obalans. Kan du inte den utsatta tiden omboka istället till närmast lediga tid.

För att se dina bokade besök, både digitala och fysiska, loggar du in på Zymego.se med ditt BankID. Där kan du se både datum, tid och vem du ska träffa. Du kan också av- och omboka ditt besök om tiden inte passar.

Läs mer om Zymego

Innan ditt första läkarbesök kommer du att få ett formulär via appen Migränhjälpen. För att mötet ska kunna genomföras måste formuläret vara ifyllt senast 7 dagar före besöket.

Om formuläret inte är ifyllt i tid kommer besöket att avbokas, och du behöver kontakta oss för att boka ett nytt. Fyll i formuläret så snart du får det!

1. Öppna appen
2. Gå till Mina sidor från startsidan
3. Under Mina sidor hittar du en lista över dina ärenden
4. Leta upp det kommande besöket
5. Tryck på knappen "Besvara formulär" för att komma åt och fylla i formuläret

För ombokning av ditt besök loggar du in på Zymego.se med ditt BankID. Där kan du se tillgängliga tider och även ställa dig på en väntelista för att få en tidigare tid om det kommer in återbud.

Läs mer om Zymego

Tekniska problem kan dyka upp, även för oss. Vårdpersonalen försöker alltid ringa upp dig om det uppstår problem med tekniken. Om ni ändå inte fått kontakt, vänligen kontakta oss i via våra e-tjänster på 1177 för att boka ny tid.

Om du behöver recept på läkemedel för din huvudvärk som Migränhjälpen inte tidigare har skrivit ut, vänligen kontakta den läkare som ordinerade det sist. Du kan även ta upp receptförnyelse vid ett besök med din läkare på Migränhjälpen.

Om du har ett recept från oss som inte räcker till ditt nästa besök med läkare kan du boka in ett extra återbesök HÄR.

Sjuksköterskorna på Migränhjälpen följer upp din insatta behandling. Livsstilsfaktorer är en viktig del i en migränbehandling och vi pratar om detta i vår migränskola som sker vid individuella besök med en sjuksköterska.

Vi kan sjukskriva vid exempelvis en läkemedelsavgiftning som är direkt kopplat till din huvudvärk. Vi kan även hjälpa med intyg för ansökan om särskilt högriskskydd.

För andra sjukskrivningar som är indirekt kopplade till din huvudvärk, och som vi inte behandlar, behöver du kontakta behandlande läkare eller din vårdcentral. 

Du kan läsa din journal på 1177.se, vi laddar upp samtliga journalanteckningar till 1177. Du kan även skriva ut dina journaler därifrån.

Anmäl dig på Zymego.se till vår smarta väntelista och bli erbjuden tidigare tider. När en annan patient avbokar sin tid använder vi väntelistan för att erbjuda lediga tider till dig. 

Så här fungerar det:

  • När en tid blir ledig får du ett erbjudande via SMS eller e-post.
  • Erbjudandet skickas till fem patienter i taget – först till kvarn gäller!
  • Logga in i Zymegos webapp och tacka ja – snabbt och enkelt.

Slipp lång väntan och anmäl dig till väntelistan redan idag!

För avbokning av ditt besök loggar du in på Zymego.se med ditt BankID. Om du istället vill omboka, kan du enkelt se tillgängliga tider på Zymego och ställa dig på väntelista för att få en tidigare tid om det skulle komma in återbud.

Läs mer om Zymego

Dagbok

Klicka på "Min dagbok" på första sidan i Migränhjälpens app. Välj därefter det datum du vill fylla i, och du kommer att få svara på några frågor om hur dagen har varit.

Om du vill kan du även lägga till egna anteckningar. Observera att du endast kan fylla i de senaste 7 dagarna. Dagboken ska fyllas i varje dag.

När du är patient hos Migränhjälpen behöver du fylla i dagboken varje dag, även de dagar du inte har någon huvudvärk. Har du glömt fylla i en dag har du sju dagar på att registrera den dagen, innan formuläret låser sig.

För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt, och för att kunna följa din huvudvärk, måste vi veta att dagboken stämmer. Det är omöjligt för oss att veta om en tom dag är en dag man glömt fylla i eller en dag man inte haft någon huvudvärk.

Både vi och du kan se i din sammanfattning hur många dagar under vald period som dagboken fyllts i. Är för många dagar inte ifyllda blir det svårt för oss att göra en korrekt bedömning.

Via kalendervyn ser du tydligt om en dag inte är ifylld, då är den röd. Klicka på dagen för att fylla i dagboken, förutsatt att det inte gått mer än en vecka då dagboken är låst.

Om du missat så många dagar att din läkare inte kan göra en bra bedömning av din huvudvärk kommer denne be dig fylla i dagboken korrekt under en tid innan en behandling kan sättas in eller utvärderas.

Du kan efterregistrera en vecka bakåt, men inte längre. Du kan inte heller fylla i dagbok för tiden innan du var patient hos oss. Vill du delge oss en tidigare dagbok kan du skicka den till oss.

Nej. Du får gärna fylla i dagbok på annat håll, men du behöver även fylla i vår. Det är ett krav för att vi ska kunna hjälpa dig.

När du fyller i dagboken hos oss får våra läkare och sjuksköterskor en tydlig överblick över din huvudvärk via månadsvy, graf och textsammanfattning.

Övrigt

Supporten kan inte svara på medicinska frågor eller frågor om biverkningar och läkemedel.

Om du har frågor som rör din vård kan du antingen vänta till ditt nästa bokade besök eller kontakta oss via våra e-tjänster på 1177.

Berätta för oss om du inte är nöjd med den vård eller det bemötande som du har fått av oss, du gör det genom att kontakta oss via våra e-tjänster på 1177.

 Om du inte hittade svaret på din fråga här kan du kontakta oss via våra e-tjänster på 1177