Vanliga frågor

Här hittar du svaret på några av de vanligaste frågorna. Hittar du ej svaret på din fråga är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. 

För frågor kopplade till ditt sjukvårdsärende hänvisar vi dig av patientsäkerhetesskäl till att kontakta oss i inloggat läge på vår plattform.

Allmänt

Kan jag/mitt barn, som är under 18 år, få hjälp via Migränhjälpen?
Nej. Vi kan bara ta emot patienter som fyllt 18 år. Personer som är under 18 år hänvisar vi till vårdcentral, som vid behov kan skriva remiss till en barnneurolog.
Vilka öppettider har ni? 
Vår administration har öppet helgfri måndag till fredag kl. 8–17. Våra läkare och sjuksköterskor arbetar lite olika. Under pågående ärende är chatten öppen under 24 timmar och din praktiker kan skriva till dig både dag- och kvällstid, beroende på hur hen arbetar. Den fysiska mottagningen i Stockholm, Neurokliniken Migränhjälpen, är öppen helgfri måndag till fredag kl. 8–16.
Vad kostar ett besök?
Patientavgiften är 200*/275** kr för läkarbesök och 100*/275** kr för sjuksköterskebesök. Besöket är kostnadsfritt för personer med frikort och för personer som inte fyllt 20* år. Alla betalningar hos Migränhjälpen registreras i högkostnadskortet elektroniskt, då våra besök går via vårdval Halland* (primärvård) eller vårdval specialiserad neurologi i Region Stockholm** (specialistvård).

Läs mer om patientavgifter i respektive region på 1177.se
Jag har en neurolog i den fysiska vården. Kan jag även ta hjälp av er?
Migränhjälpen erbjuder rikstäckande specialisthjälp för dig med migrän och svår huvudvärk. Har du redan en neurologkontakt behöver du byta över till oss för att läkaren ska kunna sätta in och utvärdera behandling. Detta kräver ingen s.k. omlistning, som i primärvården. Du kan också vända dig till oss för att få en second opinion.
Jag vill delge er provsvar/undersökningssvar/blodtryck. Hur gör jag det?
Du meddelar oss i samband med ditt besök. Blodtryck kan du ange i dina återbesöksformulär eller direkt i chatten. I chatten kan du även skicka filer och bilder till oss. Dessa sparar vi sedan i din journal.

Betalning

På vilka sätt kan jag betala?
Alla våra besök faktueras i efterhand. Du får fakturan antingen via e-post eller per brev. 
Registreras mina betalningar på mitt högkostnadskort?
Ja, alla betalningar registreras på ett e-frikort. Om du bor i en region som har manuella frikort kan du via webben skriva ut dina kvitton, så att dessa kostnader stämplas in i ditt högkostnadskort.
Behöver jag betala om jag har frikort?
Om du har frikort skickas ingen faktura ut. 
Jag har frikort, men hittar inte mina frikortsuppgifter.
Om du har ett elektroniskt frikort som är anslutet till E-frikortstjänsten kan vi hjälpa dig att ta fram uppgifterna för det. Kontakta då kundtjanst@migranhjalpen.se. Detta gäller dock inte de regioner som har egna e-frikortssystem, vilka vi inte kan se. Det gäller Region Kalmar län, Region Blekinge, Region Skåne, Region Värmland, Region Örebro län, Region Gävleborg och Region Västerbotten. Bor du i någon av dessa regioner eller har ett manuellt frikort behöver du vända dig till en vårdgivare, förslagsvis din vårdcentral, för hjälp med att få fram uppgifterna.
Vad händer om jag inte avbokar i tid eller uteblir från mitt besök?
Enligt regionernas regler skickas faktura ut om du ej avbokar ditt besök senast 24 timmar innan utsatt tid eller uteblir. 
Har du frågor angående din faktura?
Kontakta oss via ekonomi@migranhjalpen.se, så hjälper vi dig.

Recept

Kan jag förnya mitt/mina recept via Migränhjälpen?
Vill du ha recept på läkemedel som du använder för din migrän, men som Migränhjälpen inte tidigare skrivit ut till dig, ber vi dig i stället vända dig till den som skrivit ut detta till dig. I annat fall kan du ta upp det i samband med ett besök till din läkare på Migränhjälpen.
Kan ni skriva recept CGRP?
Ja, våra läkare kan förskriva alla behandlingar som kan användas i förebyggande syfte vid migrän, inklusive de nya behandlingarna med CGRP-hämmare (Ajovy, Emgality, Aimovig, Aquipta, Vyepti).

Besök

Hur sker besök hos Migränhjälpen?
Besök hos oss sker via tidbokade videobesök. Om behov av fysiska besök finns sker dessa via vår fysiska klinik i Stockholm. 
Vad kan en sjuksköterska hjälpa mig med?
Sjuksköterskorna på Migränhjälpen följer upp din insatta behandling. Livsstilsfaktorer är en viktig del i en migränbehandling och vi utbildar dig i vår migränskola.

Dagbok

Ska jag fylla i dagboken varje dag, eller bara de dagar jag har huvudvärk?
När du är patient hos Migränhjälpen behöver du fylla i dagboken varje dag, även de dagar du inte har någon huvudvärk. Har du glömt fylla i en dag har du sju dagar på att registrera den dagen, innan formuläret låser sig.
Varför måste jag fylla i dagboken varje dag?
För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt, och för att kunna följa din huvudvärk, måste vi veta att dagboken stämmer. Det är omöjligt för oss att veta om en tom dag är en dag man glömt fylla i eller en dag man inte haft någon huvudvärk. Både vi och du kan se i din sammanfattning hur många dagar under vald period som dagboken fyllts i. Är för många dagar inte ifyllda blir det svårt för oss att göra en korrekt bedömning.
Jag har en dagbok på annat håll som jag fyller i. Kan jag fylla i den istället och skicka in?
Nej. Du får gärna fylla i dagbok på annat håll, men du behöver även fylla i vår. Det är ett krav för att vi ska kunna hjälpa dig. När du fyller i dagboken hos oss får våra läkare och sjuksköterskor en tydlig överblick över din huvudvärk via månadsvy, graf och textsammanfattning.
Kan jag efterregistrera dagar?
Du kan efterregistrera en vecka bakåt, men inte längre. Du kan inte heller fylla i dagbok för tiden innan du var patient hos oss. Vill du delge oss en tidigare dagbok kan du skicka den till oss direkt i chatten under ditt besök.
Hur fyller jag i dagboken?
Klicka på dagbok på första sidan. Där får du svara på några frågor om hur dagen varit. Om du önskar kan du även lägga till egna anteckningar. Observera att du endast kan gå tillbaka och fylla i de senaste 7 dagarna. Dagboken ska fyllas i varje dag.
Hur ser jag vilka dagar jag missat fylla i?
Via kalendervyn ser du tydligt om en dag inte är ifylld, då är den röd. Klicka på dagen för att fylla i dagboken, förutsatt att det inte gått mer än en vecka då dagboken är låst.
Vad händer om jag missar att fylla i många dagar i min dagbok?
Om du missat så många dagar att din läkare inte kan göra en bra bedömning av din huvudvärk kommer denne be dig fylla i dagboken korrekt under en tid innan en behandling kan sättas in eller utvärderas.
App-Store
Google-Play

Frågor relaterade till app eller vår vårdtjänst

Kontorsadress

Framstegsgatan 23
171 64 Solna

almi_logo
EU-flag
SVF_ass_samarb_rod4